Нововведення для водіїв: що потрібно знати, щоб обійтися без штрафів

Скоро обіцяють повернути «листи щастя”. У МВС повідомили, що до жовтня на дорогах будуть встановлені камери. Розрахуватися за порушення на автодорогах можна балами, пише zak-kor.net.

Рік тому ВР прийняла закон, що передбачає повернення системи автофіксації порушень ПДР. Нагадаємо, її вже запускали в 2008 році, але в 2010-му Конституційний суд визнав відеофіксацію незаконною. Камери, що є зараз, за словами речника МВС Артема Шевченка, працюють у режимі звичайного відеоспостереження, але при запуску нового проекту їх знову почнуть використовувати за призначенням.

Перед новим запуском 4 липня вже провели экперимент: дві камери встановили в Одесі і ще одну в Києві. «За шість годин тестового режиму на трьох камерах зафіксовано порушень на суму штрафів близько 3 млн грн”, — заявив глава МВС Арсен Аваков. У планах — до жовтня встановити близько 5 тис. камер по всій Україні, хоча в Нацполіції прогнозують: на повну силу вони запрацюють в наступному році. На встановлення і наладку, за словами Авакова, потрібно декілька мільярдів доларів, а оскільки грошей у бюджеті немає, то МВС планує провести конкурс інвесторів.

Камери будуть фіксувати сім видів порушень: перевищення швидкості, проїзд на червоний, їзду по зустрічній смузі, порушення правил паркування, рух по тротуарах, смугах громадського транспорту, порушення правил руху через залізничний переїзд.

За словами заступника голови Нацполіції Костянтина Бушуєва, це дозволить знизити аварійність на 30%. «По всій країні є 2000 небезпечних і аварійних ділянок, які ми плануємо обладнати камерами в першу чергу. Ці місця в основному у великих містах”, — каже Шевченко.

БЕЗ ЛЮДИНИ. У свою чергу голова Асоціації безпеки дорожнього руху Михайло Берлін каже, що така система буде працювати тільки в разі, якщо з процесу прибрати людину: «Система має працювати автоматично. Тобто щоб і чиновник будь-якого рівня, і звичайна людина отримували штраф. Не повинно бути людини, яка буде їх сортувати. Так це працює в усьому світі”. Але, за словами Авакова, камера фіксуватиме порушення, після чого дані передадуть у центр обробки даних Нацполіції, а отримана інформація буде оброблятися поліцейським. Вже після його аналізу виноситься електронна адміністративна постанова, яка і надсилається порушнику. У свою чергу юрист Вадим Володарський вважає, що система приречена на провал. «У нас приблизно 40% автомобілів продано за дорученням. Плюс люди іноді позичають машину родичам або друзям. Врешті вона може бути в угоні. У нас в законі прописана відповідальність власника, незалежно від того, хто порушив ПДР. Це той же принцип, який минулого разу заперечив Конституційний суд. І люди будуть масово посилатися саме на те його рішення, коли до них почнуть приходити нові «листи щастя”. І ніщо не завадить їм оскаржити всі ці квитанції в суді. Тож нічого працювати і на цей раз не буде”, — зазначає він.

БАЛИ. Також зі стартом роботи камер кожен водій зможе розраховуватися за порушення балами. Нагадаємо, на початку року кожен шофер отримає 150 балів на рік. В Адмінкодексі будуть прописані порушення на дорозі і кількість балів, що знімаються за них. Наприклад, за перевищення швидкості на 20 км/год відберуть 50 балів (еквівалент штрафу 255 грн). Тобто лише четверте таке порушення буде каратися безпосередньо грошовим штрафом. Юристи вважають, що такі «бонуси” вводити небезпечно, адже вони дають право водіям якийсь час безкарно порушувати ПДР.